Referentie
‘De jobcoaches van Talenta doen wat ze zeggen en geven goede begeleiding.’
In 2015 werd de participatiewet geïntroduceerd met als doel om zoveel mogelijk mensen met arbeidsvermogen aan werk te helpen en te ondersteunen bij het behouden van werk. Een gevolg was dat het UWV niet meer verantwoordelijk was voor de inzet van jobcoaches, maar gemeentes zelf.
De praktijkervaring van die wet loopt niet gelijk met de ongetwijfeld goedbedoelde intenties waarmee de wet ooit werd ingevoerd. Zo hebben de leerlingen van het Van Lodenstein College voor praktijkonderwijs in Ede nog regelmatig behoefte aan een jobcoach. Deze leerlingen worden met zorg en geduld klaargestoomd voor deelname aan de arbeidsmarkt. Ze doen werkervaring op, leren veel van de praktijk en ontdekken waar ze goed in zijn. Zodra het tijd is om de stap te zetten naar de arbeidsmarkt zijn sommige leerlingen gebaat bij een steuntje in de rug. Daarvoor schakelt de school de jobcoaches van Talenta in.
‘Vroeger gebeurde dat met enige regelmaat, maar na de invoering van de participatiewet is dat nu nog maar zo’n 2 tot 3 keer per jaar’, zegt Reijer Floor, de stagecoördinator van het Van Lodenstein College. De participatiewet is volgens hem dan ook geen verbetering. ‘De behoefte aan jobcoaches is niet veranderd, maar de gemeenten gaan zuinig om met hun participatie middelen, vooral met de toekenning van jobcoaching. Het zou mooi zijn als gemeentes in de toekomst weer meer budget beschikbaar stellen voor de begeleiding van mensen op hun werk.’
Als geen ander weet Floor hoe belangrijk jobcoaching is. Als bestuurslid stond hij ooit aan de wieg van jobcoachorganisatie Overstap, de verre voorloper van Talenta. ‘Toen deze praktijkschool in 1984 werd opgericht en in 1985 de eerste leerling van school ging om te gaan werken, zagen we meteen dat er ook nog wat nazorg nodig was’, legt Floor uit. ‘Dat deed de school in eerste instantie zelf maar na een tijdje werd er een kleine en eenvoudige jobcoachingsorganisatie opgericht. Dat was Overstap en in de loop der jaren is die organisatie steeds groter geworden en inmiddels kennen we het als Talenta.’
De organisatie is in al die jaren wel veranderd, maar Floor is nog steeds te spreken over Talenta. ‘De jobcoaches van Talenta doen wat ze zeggen en ze geven goede begeleiding. Over het geheel genomen zijn wij erg tevreden over hoe ze voor onze leerlingen werken.’ En wanneer hij de begeleiding van zijn leerlingen uit handen geeft aan Talenta, houdt hij op de achtergrond toch nog een vinger aan de pols. ’Dat zijn wij als praktijkschool ook verplicht, we hebben een nazorgplicht. We voeren daarom regelmatig overleg met gemeenten en ook met de jobcoaches en dan bespreken we de leerlingen. Uiteindelijk werken we allemaal aan hetzelfde doel en dat is zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt.’